יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי. | תהלים יט טו | להַפֶּך צרה לרצָה
איך מועילה התפילה לשנות גזירת הקב"ה? איך ניתן כביכול לשנות את דיבורו ?

להַפֶּך צרה לרצָה
מתורת הסוד של הבעל שם טוב הקדוש אנו למדים שהבריאה כולה , מראשיתה ועד סופה , מלאה צירופי אותיות המגלים את כבודו יתברך. אותיות אלו , הן דיבורו של הקדוש ברוך הוא - אלא שמחמת הצמצום וההסתר , כל מה שאנו רואים בעולמנו, אינו אלה השתלשלות של חילופי אותיות היוצאות משורשן העליון , עד שהמראות מתגשמים בצורתם וכפי שאנו רואים אותם כאן בעולם - וזהו סוד הפסוק המתאר את מעמד הר סיני: וְכָל-הָעָם רואִים אֶת-הַקּוֹלֹות (שמות ,כ, טו) – אכן , היו שומעים וגם רואים את הקולות.
בעל ה- 'כלי יקר' כותב שם בפירושו על פסוק זה: "והנה קרוב לשמוע שכל דבור ודבור שיצא מפי הקב"ה מיד נתגשם אותו דבור והיה בו כל כך ממשות עד שהיו רואין באויר כל האותיות פורחות וכאילו היה הכל כתוב לפניהם."
שאוב מרעיון זה , נשאלת השאלה איך מועילה התפילה לשנות גזירת הקב"ה? איך ניתן כביכול לשנות את דיבורו ?
את השאלות האלה , מתרץ הבעל שם טוב הקדוש ביסוד חשוב וממנו נובעת הלכה למעשה לעניין סוד הכוונות:
כלל גדול הוא שאין שום שינוי רצון לפניו יתברך שמו. כי לא בן אדם הוא שישנה כביכול את דעתו וכל מה שהקב"ה עושה , כך כבר עלה ברצונו מאז ומִקֶדם בלי שום שינוי.
השפע היורד מהקב"ה באמצעות צירופי אותיות, הוא תמיד רק צירופים של חסדים ורחמים גמורים - כי מאיתו לא תצא רעה. אולם , לאחר שיורד השפע הטוב למטה , מהפך האדם על ידי עוונותיו את הצירוף מחסד לדין.
הגזר דין היוצא מן השמים הוא צירופי אותיות , ועל ידי תפילת האדם , מסוגל המתפלל להפוך את צירוף האותיות של הגזר דין מרעה לטובה ומדין לרחמים - כגון להפוך אותיות צ-ר-ה לאותיות ר-צ-ה ואותיות נ-ג-ע לאותיות ע-נ-ג וכדומה. כלומר , להחזיר בחזרה לשרשם את צירופי האותיות שנשתנו לרעה - להחזירם כפי שיצאו במקורם מפי הקב"ה.
נמצא שאין כאן שום שינוי רצון , אלא אדרבה יש בזה עבודת קודש להעמיד את רצון הקב"ה באותם צירופי אותיות כפי שיצאו ממנו יתברך שמו , באופן שהתפילה להפוך צירוף צ-ר-ה לצירוף ר-צ-ה, היא בעצם עבודה רוחנית להחזיר בחזרה את צירוף ר-צ-ה כפי שיצא מפי הקב"ה מלכתחילה.
על פי יסוד חשוב זה , מלמד אותנו הבעל שם טוב הלכה למעשה את סוד השימוש בכוונות - שבו אנו מהפכים ומסדרים מחדש בדמיוננו (דמיון מודרך) את האותיות צ-ר-ה לאותיות ר-צ-ה , ובכך אנו ממתיקים את רוע גזר דיננו.
תפילה מיוחדת להתמודדות עם צרה:
(לומר פסוקים אלו פעם ביום יחד עם ה- 'יהי רצון')
יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו:
יְהִי שֵׁם יְהֹוָה מְברָךְ מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם:
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:
רוּמָה עַל-הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל-הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:
יהי רצון מלפניך יהֹוָה אלהינו ואלוהי אבותינו , שתעשה למען רחמיך , ובזכות פסוקים אלו ושמות הקֹדש אשר בהם , ושמות הקֹדש הרמוזים והמצורפים בהם , תרחם עלינו ותצילנו מכל צרה , ויתהפכו אותיות צרה לאותיות רצה ותִרצנו ברחמיך הרבים. אמן נצח סלה ועד.
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי. | תהלים יט טו
לכוון במחשבה כי פסוק זה מתחיל ב- י' ומסתיים ב- י' והוא מכיל עשר תיבות כנגד עשר ספירות ומורכב מ-42 אותיות כנגד שם מ"ב)