למנצח בנגינות בצורת המנורה - הפירוש המלא עם הקדמה והסבר ממצה
הסודות העצומים הטמונים במזמור זה, בקריאתו כצורת המנורה , מלמעלה למטה ומשמאל לימין - מהווים סגולה עצומה וחשובה להתמודדות מול חבלי משיח.

רקע
הראה הקב"ה לדוד המלך עליו השלום ברוח הקודש את מזמור "למנצח בנגינות אלוהים יחננו", כתוב על טס של זהב מופז עשוי בצורת המנורה וכן הראה אותו גם למשה רבינו עליו השלום.
והיה דוד המלך ע"ה נושא זה המזמור כתוב ומצויר וחקוק במגינו בטס של זהב כצורת המנורה וכשהיה יוצא למלחמה, היה מכוון בסודו ובכך ניצח את אויביו שהיו נופלים לפניו.
המזמור שנכתב כאמור ע"י דוד המלך ע"ה , טמונים בו סודות גדולים ונפלאים ובתוכו נרמזים וכתובים שמות קדושים ואין זה כאן המקום להרחיב ולפרט.
הספרים הקדושים מפליגים בשבח אמירת למנצח בנגינות בצורת המנורה ועל כך כותב המהרש"ל: "ואמרו חכמים בעלי הקבלה שכל מי שיראה זה המזמור בכל יום מצוירת כצורת מנורה , ימצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם .
וכל מי שמתפלל אותו זה המזמור בכל יום בהנץ החמה , לא יקרה לו שום גזירה רעה ויהיה חשוב לפני בורא עולם יתברך הקב"ה כאילו הוא מדליק נרות בית המקדש ויהיה מובטח שהוא בן העולם הבא" (ספר: "מנורת זהב טהור" למהרש"ל).
כותב החיד"א בספר: "עבודת הקודש" חלק: "צפורן שמיר" – סימן ב', אות ח"י:
"מה מאוד הפליגו באמירת למנצח בנגינות בציור מנורה. וכתבו ז"ל ששכרו רב ועצום . וראיתי קונטרס בכ"י לראשונים בזה בסודותיו ותועלותיו ולפחות לעשות נחת רוח ליוצרינו , נאמר אותו בכוונה בציור מנורה כתוב על קלף"
תמצית המעלות והסגולות במזמור זה
- .כל מי שרואה מזמור זה בכל יום בצורת המנורה, ימצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם.
- .כאשר תלוי על הקיר בביתו , כשכתוב על גבי קלף כשר , יגן עליו ועל בני ביתו מכל צרה שלא תבוא.
- .כל האומרו בכל יום בנץ החמה , לא יקרה לו מקרה רע באותו היום ומובטח לו שהוא בן העולם הבא.
- .האומרו בכל יום שבע פעמים , כאילו מקבל פני שכינה ולא יחסר מזונו ויזכה להצלחה.
- .האומרו בכל יום בימי ספירת העומר אחרי ברכת הכהנים , לא יקרה לו שום נזק במהלך השנה.
- כל האומרו בכל יום שבע פעמים לפני שיוצא לדרך יכוון בו כי ילך לשלום ולהצלחה ויחזור בשלום.
- .האומרו , חשוב כמדליק נרות בבית המקדש.
- תיקון גדול לטהר המחשבה .
הביאור המלא לקריאת המזמור
לַמְנַצֵּח בִּנְגִינת מִזְמוֹר שִׁיר:
מזמור זה הוא תפילה על הגאולה ומבקש שתהיה לנו תשועה נפשית וגופנית במהרה.
אֱלהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה:
שהקב"ה ייתן חינו וחסדיו עלינו ויברכנו ויאר פניו אלינו להראות לנו פנים שוחקות ושיצליחנו בכל מעשה ידינו לעולם ועד.
יְחָנֵּנוּ - שיגאלנו מן הצרות בדרך חן וחסד אפילו אם לא נהיה ראויים לכך.
וִיבָרְכֵנוּ - בברכת עושר , נכסים וכבוד , חיים ארוכים ובנים.
יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ – יאיר בהשפעתו עלינו להאיר שכלנו שנשיג מושכלות התורה בשלמות.
סֶלָה - לעולם ועד.
לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ בְּכָל-גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ:
שעל ידי שיראו את מידת טובו של הקב"ה לישראל שהוא משפיע עליהם כל הטובות האלו ויוודע בעולם דרכיו הטובות של הקב"ה ודרכי טובו שעושה בעולם , אז כל אומות העולם יראו וילמדו את הנהגתו שהוא מגן ומושיע.
יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
הוא חוזר ואומר על הנאמר קודם וככופל את העניין שוב , שכשיראו העולם את מידת טובו של הקב"ה , יודו לו לקב"ה וישבחוהו כל העמים וכל האומות כולם.
יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי-תִשְׁפּט עַמִּים מִישׁר וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה:
חוזר ואומר שלאחר שיראו את הנהגת הטוב והיושר שעושה השי"ת עם ישראל ומשפיע עליהם כל הטובות הנ"ל , ישמחו וירננו כל האומות בכך שיראו את משפטי ה' שצדקו יחדיו וכיצד הוא מנהיג את ישראל ביושר וברחמים ומאידך גיסא , את המשפט שעושה למלכות האומות שיענשו. אז שאר העמים שלא באו למלחמה על ישראל , יודו לקב"ה וישמחו שלא באו כי יראו בעליל שהקב"ה שופט צדיק בצידקתו ורשע ברישעתו.
יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
חוזר וכופל העניין הנ"ל. יודו לך העמים על משפטייך הישרים הן מצד שיראו את גבורותיך העצומים היינו , בחינת "אלוהים" שהוא דין במה שתשפוט את מלכי אומות העולם והן יודוך העמים כולם , שיראו את מידת טובך וחסדיך שאתה עושה בעולם.
אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים אֱלהֵינוּ:
בא לומר על השפע והברכה הגדולה שתהיה בארץ ישראל בזמן הגאולה ,שאע"פ שיבואו אליה עמים רבים ויהיו צריכים למזון רב , בכל זאת יהיה שפע וברכה שיספיק המזון לכולם. ואומר כאן בדרך רמז: "ארץ נתנה יבולה" - אע"פ שארץ ישראל כבר נתנה את יבולה וקצרו את התבואה של שנה זו , בכל זאת: "יברכנו אלהים אלהינו" – שתשרה הברכה בתבואה זו באופן שיהיה גם לאומות העולם לשׂבוֹע ולהותיר.
יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ:
חוזר ואומר: "יברכנו אלהים" , שאחר שיראו כל אומות העולם כיצד הקב"ה מברך את ישראל ועושה עימם את כל הטובות הגדולות האלה , לגודל טובות אלה , יגיע שמועתו אף למרחקים. אז: "יראו אותו כל אפסי ארץ" , גם אותם הרחוקים שנמצאים בקצוות הארץ , ישמעו את כבודו וגודלו של הקב"ה בראותם שהוא משגיח ומשיב גמול טוב לטובים וירַאוּ ממנו וישבחוהו.
המעלות והסגולות :
בספר "כשרות השולחן" בהסכמת הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, מובא בעמוד רס''ב: "כל האומר מזמור לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר בצורת המנורה, שכרו רב ועצום ויש בו סגולות רבות. ועוד אמרו רבותינו זכרונם לברכה: שכל המתפלל מזמור זה בצורת המנורה בכל יום ב"הנץ החמה", ולחלופין בסיום תפילת ה"עמידה" לפני שעוקר רגליו, הרי זה מונע עצמו מגזירות רעות ולא יקרה לו שום מקרה רע, ולא ינזק באותו היום. וחשוב הוא לפני המקום כאילו הדליק את הנרות במנורה אשר בבית המקדש, ויהיה מובטח שהוא בן העולם הבא. וכן נאמר ב"שלמי ציבור" בשם אגרות הרמב''ן, וגם מרן החיד''א בספר "מדבר קדמות".
ולפי האר''י הקדוש: טוב לומר מזמור זה בעת צרה. ועוד רבות מעלות יש בקריאת מזמור זה בצורת המנורה, ודוד המלך ע''ה רמז הרבה סודות ורמזים נפלאים במזמור זה.
בספר "אגודת אזוב" לר''י האזובי עמוד ר''כ, מובא בשם חכמי הקבלה: מי שיראה מזמור זה מצוייר בצורת המנורה בכל יום, ימצא חן וחסד ושכל טוב בעיני אלקים ואדם. ואם הוא מצוייר על ארון הקודש, יגן בעד גזירה רעה לקהל.
ואמרו חכמי הקבלה: שהקב''ה הראה מזמור זה לדוד המלך ברוח הקודש, כתוב באותיות של זהב מופז בצורת מנורה. וכן הראהו למשה רבינו עה''ש, כפי שכתוב בספר דברים ח' ד': "כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ייָ אֶת משֶׁה, כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה". ולפני שקורא מזמור זה, טוב לומר: על דעת משה רבינו ועל דעת דוד המלך - ומצליח.
והעלה עוד שדוד המלך ע''ה היה נושא את המזמור הזה, כתוב ומצוייר וחקוק במגינו בטס של זהב בצורת מנורה, וכשהיה יוצא למלחמה היה מכוון בסודו של המזמור והיה מנצח את אוייביו, והיו נופלים לפניו.
הרמ''א כתב: שהמנורה היתה מצויירת בתוך ה"מגן דוד". וזכות התורה והאמונה של דוד המלך היתה מגנה עליו.
ב"מגן דוד" 6 קצוות. יש בו רמז: שהקדוש-ברוך-הוא שולט ב-4 רוחות השמים, וגם בשמים ובארץ = 6. היו שראו במספר 6 את סמל המשיח, שבו 6 תכונות כפי המובא בספר ישעיהו י''א, ב': "וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ייָ: רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ייָ". (אנציקלופדיה "יהדות")
ועוד כתובים סודות ונפלאות הרמוזים במזמור זה בספרים נוספים של גדולי ישראל: ב"צפורן שמיר", הגר''ח פלאג'י ב"כף החיים", הגר''א פאפו בספרו "חסד לאלפים". ב"שלמי ציבור" בשם האבודרהם מובא בשבח הקורא "למנצח" בצורת המנורה. בדברי הגאון בעל ספר ד''י שהעלה: שבמזמור זה תמצא שבעה עניינים נגד שבעה הקנים שיש במנורה ואלו הן: חנינה, ברכה, אורה, ישועה, הודאה, שמחה, רננה. שכל העניינים הללו עתידים להיות לישראל, והאומר אותו שיכוון בו. וכל האומר מזמור ה"מנורה" 7 פעמים (ויכוון בו) בצאתו לדרך או למקום סכנה, או שרוצה למצוא חן וחסד, ילך לשלום ולהצלחה.
הקנה האמצעי של המנורה מאיר לשלושה קנים מימין ולשלושה קנים משמאל, והקב''ה רָמַז כביכול על עצמו שהוא זן ומפרנס את הכל.
6 קנים הם 6 צדדים: 4 רוחות השמים, ועוד אחד למעלה ואחד למטה = 6. וקנה האמצעי כביכול כנגד ה' יתברך שאין דבר מבלעדיו והוא הסובב את כל העולמות.
וגם שבת רמוז ב"מנורה": 3 ימים של חול מכאן ו-3 ימים של חול מכאן, ובאמצע זהו עץ החיים - שבת שכולו קודש.
גם ירושלים רמוזה ב"מנורה": ידוע שיש בעולם 6 אקלימים (חלקים), וירושלים נחשבת מקום שיש בו ישוב, ירושלים נימצאת בדיוק בנקודה האמצעית של הישוב בעולם. ירושלים מכוונת כנגד גן עדן. האקלים ה-7 זה ארץ ישראל, ו-3 מכאן ו-3 מכאן זה כל הארצות ואנחנו באמצע. והנר האמצעי הוא בית המקדש, ואור הנר האמצעי זהו קודש הקודשים. כל העולם רמוז במנורה, הצדיקים כאשר היו רוצים לדעת מה יקרה, היו מסתכלים במנורה (מדברי המקובל רבי אליעזר מגרמייזה זצוק''ל).
"למנצח" בצורת מנורה - טוב לפרנסה
טוב לומר בכל יום מזמור זה בצורת מנורה, להעמידו כמנורה דולקת ובוערת ולדמיין ולצייר בדעתך את הנרות הדולקים במנורה. לפי רבינו יוסף חיים זצוק''ל יש בו סגולה לפרנסה. יאר פניו אתנו סלה - ראשי תיבות של פותח את ידיך = (אסור לבטא שם קדוש זה! מותר לומר רק את שמות האותיות) פ.א.י. (80+1+10) = 91 = מלאך (40+30+1+20).
מזמור זה כולו נגד משחיתים, מזיקים, עין הרע, טוב לומר כשנכנסים לדירה חדשה. מותר לומר בכל שעה ביממה, גם ביום וגם בלילה, ולמרות שמקרא אסור בלילה, מותר לומר מזמור זה כדרך סגולה, כך אומרים גם בלילה פסוקי תהלים בתפילת הדרך ובקריאת "שמע" שעל המיטה, כסגולה לשמירה (הרב מוצפי שליט''א).