לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ, תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ ( תהלים כ"ד)

במזמור קיימת אפשרות להבין שמדובר במלך בשר ודם; שהקריאה לשערי המקדש להגביה את קומתם כדי ש"מלך הכבוד" יוכל להיכנס מוסבת על מלך אנושי.

לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ, תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ ( תהלים כ"ד)

לְדָוִד מִזְמוֹר - מזמור המיוחס לדוד המלך

לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ, תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ -

כל העולם וכל מה שבו שייכים לקב"ה

 כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ -

כי הוא זה שברא את העולם, וייסד את האדמה, על ידי ציוויו בעת בריאת העולם על הפרדת הים מהיבשה, והיקוות המים - שעד אז היו מעורבבים יחד עם האדמה - אל מקומות מוגדרים

 יַמִּים - צורת רבים של ים

מִי יַעֲלֶה בְהַר ה' וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ

מי ראוי להתקרב אל הקב"ה ולבוא במקדשו

נְקִי כַפַּיִם

מי שידיו נקיות; כינוי סמלי לאדם ישר, שמעשיו טהורים, שידיו נקיות מגניבה ומכסף שלא הושג בדרכים ישרות

וּבַר לֵבָב -

מי שליבו נקי וישר, ואין בו מחשבות וכוונות רעות

 אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי -

שלא נשבע שבועת שוא

לֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה -

לא נשבע שבועת שקר במשפט כדי לרמות

יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה' וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ - האדם שידיו וליבו - כלומר: מעשיו ומחשבותיו - נקיים, הוא יקבל מהקב"ה ברכה

 זֶה דּוֹר דֹּרְשָׁיו, מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה -

זה הדור שכל בניו מבקשים את הקב"ה, מבקשים להתקרב אליו.

 וכיצד?

על ידי שמירה על כל מה שתואר קודם לכן:

נקיון כפיים ולב, הימנעות משבועת שקר וכו'.

שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם - שערי המקדש, הרימו את ראשיכם, הגביהו את עצמכם כביכול בשעה שמלך הכבוד נכנס דרככם

וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד - כפי שכתוב בהמשך המזמור בצורה מפורשת, מלך הכבוד הוא הקב"ה.

אולם בשלב זה במזמור קיימת אפשרות להבין שמדובר במלך בשר ודם; שהקריאה לשערי המקדש להגביה את קומתם כדי ש"מלך הכבוד" יוכל להיכנס מוסבת על מלך אנושי.

אפשרות הבנה זאת מתבטאת במדרש על שלמה המלך(מופיע בכמה מקורות - למשל במסכת שבת ב, ל). לפי מדרש זה, כשבא המלך שלמה - שבנה את המקדש - להכניס לתוכו את ארון הקודש, נדבקו השערים זה לזה וסירבו להיפתח.

עמד שלמה המלך ואמר לפני השערים מזמורי תהלים רבים, אך הללו עדיין סירבו להיפתח.

כשהגיע למזמור 'לה' הארץ ומלואה' ואמר את הפסוק 'שאו שערים ראשיכם... ויבוא מלך הכבוד',

רדפו אחריו השערים ורצו לבלוע אותו, (כי השתמע מדבריו לכאורה שהוא מתכוון על מלך הכבוד שהוא עצמו), תוך שהם שואלים אותו: "מי זה מלך הכבוד?!".

שלמה ענה להם:

'ה' עיזוז וגיבור' ו'ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה'

 מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד? -

ה' עִזּוּז וְגִבּוֹר, ה' גִּבּוֹר מִלְחָמָה - הקב"ה הוא מלך הכבוד, ולו העוז והגבורה. עִזּוּז וְגִבּוֹר - חזק. גִּבּוֹר מִלְחָמָה - נלחם בעוז בשונאיו

 

ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה -

הקב"ה הוא מלך הכבוד לעולם ועד; לנצח הוא ראוי לשם 'מלך הכבוד'